divendres, 10 de desembre del 2010

Internet afecta la nostra manera de ser?

Molt sovint ens diuen que si Internet ha canviat la manera de fer de la nostra societat, que si ara vivim en una societat 2.0... Però heu pogut veure exemples clars de què volen dir?? És típic parlar de com els nostres pares no tenien Wikipedia i havien de fer treballs amb l’enciclopèdia de paper, però l’altre dia vaig assistir a una conferència sorprenent que, sense dir res de nou, em va fer obrir els ulls a un altre canvi molt important.

Recordo el primer cop que vaig voler anar de viatge amb les amigues, sense pares. Tenia 17 anys i volíem anar de vacances a l’altra punta del món, així que no hi va haver cap altre remei que anar a una agència de viatges i reservar els vols. L’allotjament ens el va arreglar, per sort o per desgràcia, un conegut d’una amiga, i com us podeu imaginar quan vam arribar no tenia gaire a veure amb el que ens havien dit...


Dos anys més tard, vam voler repetir aquell viatge. Els bitllets encara els vam comprar per agència, però aquell any vam innovar amb l’allotjament: vam passar-nos al voltant d’un mes buscant hotels per Internet fins que, finalment, vam trobar un portal de lloguers a curt termini per turistes i vam agafar un pis compartit.

D’això ara ja fa més de 4 anys, i pensant-ho fredament, si ara repetíssim altre cop el viatge no crec ni que ens acostéssim a una agència de viatges, el més segur és que busquéssim per Internet fins a trobar la oferta més barata, i abans de reservar un allotjament buscaríem, o fins i tot reclamaríem, poder-ne veure algunes imatges. I justament aquest era el tema de la conferència a la que vaig assistir: com els clients del món de l’oci i els viatges han canviat a causa d’Internet.


Avui en dia, ja no deixem que algú altre prengui el control del nostre oci: ho volem fer tot nosaltres mateixos. És el cas, per exemple, dels portals d’Internet que venen bitllets d’avió. La gran majoria de nosaltres hem deixat d’anar a agències, i ara busquem per Internet el vol més barat. Això ha implicat un canvi en nosaltres com a consumidors: tenim molta informació a l’abast, i busquem allò que ens va millor i ens costa menys diners, sense tenir en compte l’esforç que ens suposa. Això també ha provocat que ens convertim en clients infidels, ja que per molt que un portal ens hagi ofert un servei molt bo un cop, si en trobem un altre de més barat no dubtarem en oblidar el que havíem fet servir anteriorment. A més a més, ara som més desconfiats: ja no creiem el que ens diu un portal o una agència, busquem les opinions d’altres usuaris. Qui s’hauria imaginat, ara fa deu anys, que tindria la possibilitat de preguntar directament a gent de tot el món com és el servei de l’hotel que està a punt de reservar a l’altra punta del planeta, o l’ambient del barri on es troba?

Sens dubte, les noves generacions som fills de les tecnologies, i de vegades oblidem com era la vida abans de certs canvis que, tot i ser molt grans, han entrat paulatinament a les nostres vides.

1 comentari:

  1. Totalmente de acuerdo. Pero no es sólo que puedas buscarte los vuelos y alojamiento por ti mismo en Internet lo cual que da más capacidad para comparar muchas opciones y pensar mejor tu viaje junto con tus amigos, eso antes delante de la agencia era más difícil. Es que además tienes una información mucho más rica, los propios portales de viajes y de los hoteles te dan información de tipo turístico: monumentos, actividades, mapas, fotos, paisaje, cualquier asunto de interés para el turista, informaciones útiles, vamos una especie de miniguía de viaje que puedes ampliar infinitamente mediante otras páginas más o menos específicas del lugar o lugares que quieras visitar.

    Mi chica suele ser quien se ocupa de hacer esta labor prospectiva que puede alargarse durante semanas o meses previos al viaje. Y realmente, es un placer adicional al propio viaje, lo disfruta a lo grande (y yo también claro porque luego me beneficio de su organización previa). Hace ya un año y pico que le enseñé cómo generar mapas propios sobre google maps. Consisten en unas capas sobre las que puedes “pintar” lo que quieras encima de un mapa y así vas colocando todos aquellos lugares que te puede interesar visitar: museos, hoteles, tiendas, bares y restaurantes y otros sitios de interés turístico añadiendo, además de su posición en el mapa, todo tipo de información –teléfonos, comentarios, webs, fotos, …-.

    ¿Y todo este trabajo para qué?

    En primer lugar te puedes imprimir el mapa antes del viaje junto con la información de todos los puntos que has colocado sobre él.

    Si tienes un Smartphone (un iphone u prácticamente cualquier otro) que tenga la aplicación de Google Maps y GPS entonces es un lujo porque puedes ir de viaje y llegar a cualquiera de esos sitios con la garantía de no perderte ni dar 1000 vueltas para llegar.

    OJO: Google Maps utiliza la conexión de Internet del móvil y si estás en el extranjero y la tienes activada te puedes literalmente arruinar, es carísimo. Aunque empieza a haber algunos servicios internacionales que te dan acceso a Internet a precios razonables. Yo lo que he hecho en alguna ocasión es comprar una tarjeta prepago del país en el mismo aeropuerto o en alguna tienda cerca del hotel que he buscado previamente por Internet. En muchos países hay tarjetas prepago que incluyen un acceso a internet por un precio más que razonable. En cualquier caso, repito, OJO con el acceso a Internet desde el móvil en roaming, mejor asegurarse de que está desactivado antes de viajar.

    Por último, una utilidad adicional de prepararte tu mapa pre-viaje es que luego lo puedes compartir con otros amigos que planeen visitar el mismo lugar. Por ejemplo, si alguien está pensando en ir de visita a Londres, aquí tiene algunas recomendaciones:
    http://maps.google.es/maps/ms?ie=UTF8&hl=es&msa=0&msid=103778410389731815694.00047b1903570e8bdd66f&ll=51.513336,-0.140419&spn=0.081191,0.153637&z=13

    ResponElimina